We are better together

Avfärd med buss kl 07:30 till en de skolor i Boston som har kommit längst med tillgängligt lärande, Dr Henderson inclusion school. Vi fick besöka alla årsgrupper från förskola till och med high school. Under besöken fick vi i uppgift av skolans rektor att titta närmare på hur eleverna interagerade med varandra samt i vilken utsträckning de talade lösningsfokuserat om arbetsuppgifterna. Vi fick även tillfälle att ge lärarna feedback på vad vi sett så att de kan utveckla sitt arbete.

I varje klass går 24 elever, fem av dem har extra behov av särskilt stöd. I flera klasser fanns det även barn och elever med mer omfattande fysiska funktionshinder som kräver ett problemlösande förhållningssätt hos både lärare och skolans ledning för att varje barn och elev ska kunna maximera sitt lärande.

Harvard 6

Vi imponerades av den kollegiala viljan att tillsammans möta utmaningarna och den ”vi” anda som genomsyrade hela verksamheten. Rektor förklarade att alla som arbetar på skolan är övertygade att tillgängligt lärande är det bästa alternativet för både barn med särskilda behov men även för barn som inte har något stödbehov.

 

Harvard 4

Efter studiebesöket blev vi bussade tillbaka till Harvard för att fortsätta eftermiddagen med en föreläsning och workshop om att leda och driva arbetet med att implementera tillgängligt lärande i praktiken.

För att lyckas med det vi sett handlar det inte om att vara experter utan att vi alla vill vara problemlösare. Det är viktigt att vi har problem att lösa, för när problemen upphör slutar vi som utbildare att utvecklas. När vi blir duktiga på problem lösning blir vi okså duktiga på att ta hand om alla elever.

Harvard 5

Det handlar om att bygga en kultur som beskriver att detta är bästa vägen, att fostra barn. En stor del av denna resa har vi gjort i framtagandet av vår berättelse som lyfter upp allabarn och elevers lika värde i en demokratisk kontext. Just därför är det viktigt att vi håller igång samtalen och diskussionerna om hur vi som organisation utvecklas i den riktning vi valt och att vi samlar bevis på hur vi lyckas i olika sammanhang kopplat till berättelsen.

Allt börjar med en tydlig mission där vi tror på det som  bestämts och hjälps åt för att lyckats!

We are all learners!

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s