Bringing it Home

Gårdagens besök på Harvard Faculty Club blev en trevlig tillställning. Vi fick uppleva en brittsommarkväll som möjliggjorde mingel utomhus innan vi alla satte oss till bords. Det blev många bra diskussioner och kontakter knöts mellan oss som kommuner där vi bestämt oss för att arbeta tillsammans runt ett antal frågor framöver. Det är viktigt att bygga dessa nätverk både utom kommunen men också mellan våra egna verksamheter. Att dela misslyckande och goda exempel kommer att ta oss längre än om själv hela tiden skall uppfinna hjulet. Vi har många utmaningar som är gemensamma så ett samarbete blir därför naturligt.

Harvard 32

Idag inleder vi dagen med Sarah Dryden-Peterson som talar om ”Including Students From Families of Refugees and Asylum-Seekers”. Ett viktigt ämne i den tid vi lever i. Hur tar vi emot och får nyanlända elever att lyckas i våra förskolor och skolor. Vi arbetat med klustringsövningar med fördelar och nackdelar med integration av nyanlända i klasserna vs förberedelseklasser. Utmaningen ligger oftast i att skapa och upprätthålla relationer med familjerna. När man flytt undan krig och elände så är inte alltid skola det största fokus för familjerna: Dock tror vi att det är en skyddsfaktor som i förlängningen kommer att leda till ett bättre liv. Hur löser vi detta?

Harvard 7

Det som gör veckan så bra förutom den höga kunskapsnivån och tillgången till expertis är diskussionerna som uppstår och hur lärarna bygger vidare utifrån det som lyfts upp och får det att växa. Det blir en styrka när alla deltagare samtalar om vår värdegrund och hur den måste förändras i våra respektive kommuner.

Under dagen arbetar vi vidare med ”Step-back consultation protocol format” där vi stödjer och ger feedback till övriga deltagandes kommuners planer.

Harvard 33

Vi avslutar med en föreläsning om ”Characteristics of Learning network” och vad som utmärker dessa. Mycket handlar om att skapa en trygg och tillåtande miljö men också att koppla ihop med människor som man respekterar och kan lära av.

En annan viktig handling är att skilja på person och handling. Ledarskap skapar möjlighet för lärande. Därför är det viktigt att tänka på att organisationen inte växer om vi som ledare och medarbetare inte lär och utvecklas.

Frågan blir då direkt: Vad behöver jag utveckla för att kunna ta nästa steg?

Harvard 35

Det vi enats runt är ett gemensamt nätverk mellan Lidingö, Sollentuna och Täby. Enkla möte för att stötta varandra och dela tankar och funderingar.

Om du nu undrar vad vi lärt oss på Harvard och vilka idéer vi kommer tillbaka med så får svaret bli: Vi har lärt oss att vi ständigt lär och att det finns så mycket mer att utforska, men att det finns enkla modeller som vi kan pröva. Min förhoppning är att vi nyfiket kan göra det utforskandet tillsammans för att ge våra barn och elever de bästa möjligheterna att utvecklas så långt som möjligt.

Tack för att ni har följt vår resa. Ikväll träffas vi hela gänget för att avrunda veckan och summera vårt lärande och på måndag står vi på jobbet på Lidingö med lite nya perspektiv och erfarenheter och försöker bidra med att göra det ni alla gör nämligen att göra våra verksamheter lite bättre för alla barn och elever.

Harvard logga

 

Lämna en kommentar